Tekniske data

Design Risør
Builder/place
Risør
Year 1896 ?
LOD (skrogl.)
36", 11,06m
Beam (bredde)
13.8", 4.20m
Draft (dypg.)
5,7", 1,75m
Displ. (vekt)
ca 12 ton (estimert)
Seilareal ca 92m2
Engine (maskin)
Volvo D-47 - 70hp
Sail number N89
VHF callsign / MMSI LA3931 ANNA
Owner
Per Magne Vølstad
Website  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Båtens historie:

 

-Sannsynligvis bygget som ’LS4’, ’Stormfuglen, for los Oscar Olsen, Kleven, Mandal (sønn av ’Beint Los’), sannsynligvis i Risør i 1896 (muligens i Arendal i 1899-1900) . Skrogform og detaljer tyder på Risør, men det finnes ikke byggelister fra de aktuelle båtbyggere fra denne peride.

-Solgt til los Fjeldsgaard, Mandal 1923.

-Solgt til los John Kvadsheim 1925 (etter at losingen fra Mandal området ble ’nationalisert’ og antalle båter redusert til 2, LS4 ble da overflødig.)

-John Kvadsheim loset på Jæren, hovesakelig fra Obrestad (som hadde bedre havn enn Kvadsheim) fram til 1953.

-Første motor installert ca 1932; 22hk Rap.

-Innløst av losvesenet i 1953. Var deretter reserveskøyte i Sokndal fram til 1858.

-Var registrert som fiskeskøyte R151SK ’ANNA’ tilhørende John Vinterstø, Vinterstø i Jøssingfjord i 1960,

-Var fra ca 1960-63 eid av Johv Easley som rigget ned fiskeutstyr med tanke om ombygging til lystbåt, men fullførte ikke prosjektet

-Kjøpt av Sven Asserson i 1963 og ombygd til lystbåt, rigget med 2 master. Ny motor: Volvo D47 installert. Seglnr. ’N89’ tildelt av KNS i 1968.

-Overtatt av Per Magne Vølstad 1987. Rigget om til ’original’ rigg med 1 mast. Omfattende restaurert ved Ryfylke Trebåtbyggjeri i 2000.

Forenklet teknisk beskrivelse: Sannsynligvis bygget som seilende losskøyte, uten motor. Akterstilken er rett fra vannlinja til kjølen og foret på for å gi plass til propell. Hudplank er 1,1/2" eik på doble 4"x5" furuspant, cc ca 50cm, festet med 1" trenagler av einer. Samtlige dekksbjelker, ca 5"x5" tverrsnitt er forsterket med grodde knær mot bjelkeveger 3"x8". Tonnasjemerke: 'N.E. 3 59/100 Tons' var innhogget i bjelke ved lasteluke (er bevart). Første motor, en 22 hk Rap ble  installert i 1932. Denne ble erstattet av nåværende Volvo i 1963.

Var fra 1960-1963 eid av John Easley som rigget henne ned med tanke på ombygging til lystbåt.

Undertegnede overtok Anna i 1987. I løpet av de siste 20 år er hele riggen skiftet. Ny mast står nå i original posisjon (iht gammelt mastespor i kjølsvinet). Nye seil fra Leesail er basert på riggtegninger fra samtidige risørbygde losskøyter. Riggdetaljer ellers er basert på Knut von Trepkas beskrivelse av riggen på RS1.     Ellers har Ryfylke Trebåtbyggjeri montert ballastkjøl på ca 1,75 ton (som erstattning for ca 2,5 ton innvendig ballast), skiftet en del dårlige spant og rekkestøtter og hudplank samt laget ny ruff og doghouse.

Per Magne Vølstad, 25.03.2013, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

http://www.ryfylketrebaat.no/

Hva skjer?

5. april
SSCA Medlemsmøte
20. mai
SSCA Trutningsseilas
2. juni - 4. juni
Hurum Trebåtfestival
2. juni - 4. juni
Sail Isegran
3. juni
SSCA Regatta
9. juli - 30. juli
SSCA Sommerseilas
23. september
SSCA Toddyseilas
15. november
SSCA Årsmøte

Våre sponsorer

SSCA på Facebook

Innlogging

Innlogging er bare nødvendig for å skrive artikler.