Redaktionen har vært en smule nedstøvet i høvelspon, bunnstoff og annet i det siste men bringer her de beste tips & triks innsendt fra våre medlemmmer og formidlet av Johan J. Petersen på siste medlemsmøte. 

Jeppe Jul Nielsens styretalje:

Hvis man er av de som blir sliten av å styre før det har gått 36 timer må man ha styretalje. Vedlagte bilde bør kunne forklare hvordan man innretter en slik:

Styretalje for de som blir slitne av å styre før det har gått 36 timer!

Knut von Trepkas mann-over-bord-ballett:

fin manøver for å imponere evt skremme gjester/mannskaper ombord. Lurt å alliere seg med en annen ombord på forhånd slik at ingen kaster seg over rorkulten underveis i manøveren. Manøveren startes klosshalt på bidevind.

 

 

MOB-Ballett alá Knut von Trepka

Johan Jørgen Petersens slepestikk (trossestikk/lekterstikk/bøyestikk osv):

Fordel: Starter med rundtørn, som hvem som helst kan gjøre. Friksjonen tar belastningen av tauet. Kan justeres når som helst. Teknisk: Start med rundtørn, trekk så bukten under faste part og over puller, tilbake under faste part og over puller. Avslutt med halvstikk på toppen:

Trossestikk_Slepestikk_JJP.JPG

Formandens gromknute:

Formand Tor Erling Gransæther har helt sluttet å bruke pålestikk, gromknuten er grommere! Kan justeres fra brygga og kan løsnes under belastning, prøv den:

Tor-Erlings Gromknute

Per Oscar Larsen: Stu før du legger ut!

Burde være en selvfølge men hvem har ikke bommet her? Rådet lyder: Ta deg tid til å STUE før du går ut! Jeg har så mange ganger vært for sein med stuing, plutselig har det frisknet og så hører du et skred av saker under dekk. Barna blir redde, saker knuses og doen velter, og rormannen selv må være på dekk. Dette gjør at en fin tur ødelegges.

Johan J. Petersen: to runder rundt og hold!

Begrenset kompetanse blant mannskapene? Lær de å surre tauet to ganger rundt puller og bli stående å holde til noen kan komme og slå en skikkelig knute. Kan være til god hjelp ved tillegging eller liknende, friksjonen rundt pulleren gjør jobben, kan utføres av barn eller voksne.

P1040532.JPG

Resten av medlemsmøtet fikk vi servert to foredrag. Først fra eierne av losskøyta West Wind (1889) som fortalte om vinterens arbeider med å skifte forstevn og store deler av undervannsskroget. Mer informasjon om båten på deres Facebookside!

 Videre ble vi bedre kjent med gjengen rundt losskøyta Frithjof II (1896) i Larvik, om hvordan de har organisert seg og driver skøyta. Mer om båten på deres hjemmeside og deres Facebookside!