Tekniske data
Design | Colin Archer |
Builder/place | Carl Arnold, Christiania Båtbyggeri |
Year | 1895 |
LOD (skrogl.) | 47' (14,12 m) |
Beam (bredde) | 4,65 m |
Draft (dypg.) | 2,4 m |
Displ. (vekt) | 30 tonn |
Seilareal | 120 kvm |
Engine (maskin) | 180 hk MTU |
Sail number | RS 10 |
VHF callsign / MMSI | LM 6584 |
Owner | Johan J, Børre og Carl Emil Petersen |
Website | Christiania Fjesbok-bildealbum |
Båtens historie
(Short English version at bottom)
Christiania ble bygget som redningsskøyte for NSSR. Hovedsakselig stasjonert i Finnmark, og reddet 257 mennesker fra den visse død, berget 90 fartøy fra forlis og slepte/assisterte 2811 fartøy. ”Stormfuglen” ble hun kalt på Finnmarkskysten.
I 1932 ble hun solgt, fikk styrhus og maskin, og fristet en omflakkende tilværelse i mange år, blandt annet som "reisendebåt" på Nordmøre under navnet "Oma II". I 60 årene ble hun rigget tilbake til seilskøyte og gammel verdighet av Erling Brunborg. Senere ble hun seilt av Richard Cook, blant annet flere seilaser til Nord-Norge. Tori og Carl Emil Petersen overtok skøyta i 1977, og gjennomførte da en større restaurering.
De seilte henne i mange år langs norske og europeiske kyster. Blant annet har skøyta vunnet gull, sølv og bronse, både i klasse og ”overall”, i forskjellige Tall Ships Race i Europa. Gradvis ble skøyta overtatt av deres sønner Carl Emil jr, Børre og Johan
I september 1997 skulle Christiania seiles til England. Da kom stormfuglen selv i nød. Hun sprang lekk 15 n.m. syd av Mandal, og etter fire timers kamp måtte mannskapet forlate skøyta. De gikk i redningsflåte og ble siden heist opp av redningshelikopter, mens Christianias master forsvant i bølgene, på 500 meters dyp i Norskerenna.
Aksepten av et totalforlis ble snudd til optimisme blant annet ved hjelp av venner i Colin Archer-klubbben med offshore undervanns-erfaring og kompetanse. I november ble hun lokalisert av ROV. Christiania lå med gjørme til vannlinjen, og så ut som hun ventet på bør for å seile videre.
I mai 1999 ble hun hevet av det eminente skip ”Seaway Kingfisher” fra Stolt Comex Seaway. Skjeggete og mørk i treverket, men i all hovedsak inntakt. Aldri tidligere var et skip hevet fra en slikt dyp. Film om hevingen kan sees her
Etter ett års restaurering med god hjelp av Hansen og Arntzen i Brevik seilte hun igjen. Christiania har siden blant annet vært på mange familieseilaser i Skagerakbassenget og Nord-Europa, seilt Tall Ships Race (Antwerpen-Ålesund 2001, vant klassen, nr 2 overall) seilt ”Skandinavia rundt” gjennom de russiske vannveiene, seilt på og nord om Svalbard, til Karibien, Canada, Grønnland, Island og Irland.
Christiania var sommer og høst 2012 på familieseilas til Sør-Europa og Nord-Afrika, med returseilas til Norge til jul. Les b(logg) om denne seilasen her eller på fjesbok her
2022 var en innholdsrik og morsom sesong for Christiania og mannskap, med blant annet sammenlagt-seier i Tall Ships Race, og første gangs deltakelse i Limfjorden rundt.
Mer på norsk: 1999 Seilas nr. 5, Praktisk Båtliv 9/2000, , RedningsSkøyta 4/2003 (Russland), 2004 Seilas nr. 2 (Russland) 2004 Seilas nr. 9 (Svalbard) RedningsSkøyta 3/2006 (Grønnland), Wikipedia, Seilas nett des 2012, Seilmagasinet 2022
English:
RS 10 Christiania was the 4 th vessel produced to the original Colin Archer rescue-design. (RS 2-5, 7 and 9were converted pilot-boats or other designs.) She was built in 1895 by Carl Arnold at the Christiania shipyard and was named after Norway’s capital (later renamed Oslo). She was stationed in Finmark in northernmost Norway. During 37 years of active service she saved 257 people, 90 ships and assisted 2,881 boats — a record only beaten by her sistership RS 8 Oscar Tybring.
After retiring from the rescue service in 1932, she was converted to carry cargo by the addition of an engine and wheelhouse and a much-reduced rig.
In the 60s she was returned as a gaff-rigged sailing boat by Erling Brunborg, and later Richard Cook.
Tori and Carl Emil Petersen assumed responsibility of Christiania in 1977. Before long they had fitted a new deck, replaced the topsides planking and carried out a complete restoration of the boat — at which point she was considered ‘as good as new’ As a family-boat she partisipated in many Tall Ships races in the 80s and 90s, taking gold, silver and bronze medals, in her class as well as overall. Their three sons, Carl Emil jr, Børre and Johan gradually assumed responsibility of Christiania.
In September 1997, on the way to London, she sank in the North Sea at 495 meters of depht. 19 month later, she was raised by the faboulos ship Seaway Kingfisher from the offshore engineering company Stolt Comex Seaway. Film from this rescue can be watched here.
A thorugh restoration followed, and in spring 2001 she was back on sea again.
She has since sailed in Scandinavia, North of Europe, Tall Ships Race, through the Russian waterways to the Barents Sea, to Spitsbergen, Northern and western Norway, Caribean, Canada, Greenland, Island and Ireland.
Summer/autumn 2012 Christiania was sailing in Southern Europe/North Africa, with a return to Norway for Christmas.
In 2022 Christiania participated in an won the Tall Ships Races overall. A fantastic season!
Litterature in English: Ocean Navigator, 2001 May/June WoodenBoat