feie04.jpg

 

Bergen Seilskøyteklubb, BSSK, har overtatt den 127 år gamle RS4 FEIE og har tatt den historiske skøyta hjem til Bergen våren 2019 - satt den på land, bygget hus og nå skal båten settes i stand. Restaurering foregår i tett samarbeid med Riksantikvaren og Hardanger Fartøyvernsenter samt at arbeidet støttes av store deler av det maritime kulturmiljøet i Norge. Økonomisk støttes prosjektet av både private og offentlige aktører. BSSK bidrag i form av dugnadstimer er estimert til å utgjøre kr 500.000,-

Det var i 1893 at den legendariske og produktive konstruktøren og skipsbyggeren Colin Archer bygget RS4 FEIE for Redningsselskapet.  Etter ferdigstillelsen ved Archers verft i Larvik i 1893, fikk skøyta ansvaret for å dekke kyststrekningen mellom Skudenes og Fedje.

RS4 FEIE har reddet 75 liv og assistert 197 fartøyer. Den kanskje mest kjente redningsaksjonen den var med på, var da den berget 26 fartøyer under en forrykende storm på Sletta rundt år 1900.

Det hører med til historien at FEIE i stor utstrekning ble bygget av materialer som ble til overs etter at Archer hadde fullført polarskøyta FRAM.

Les mer om skøyta på https://bssk.no/rs-4.html

Tekniske data

Design Colin Archer
Builder/place Colin Archer / Larvik
Year 1889
LOD (skrogl.) 11.58 m
Beam (bredde) 4,00 m
Draft (dypg.) 1,8 m
Displ. (vekt) 13 tonn
Seilareal 86 kvm
Engine (maskin) Cummins
Sail number  
VHF calling LK 6460
Owner Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. & Helene Nyen
Website

www.losskoyte.no/

www.facebook.com/losskoyte

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Båtens historie

West Wind ble bygget til los Nils Andersen fra Middelborg i Årøysund på Nøtterøy i 1889. Båten het opprinnelig Dagny og var Colin Archers byggenummer nr 36, etter tegning 119. 

Våren 1892 leide Andersen ut båten til Tollvesenet som brukte den som kryssbåt frem til 1897. Siden ble West Wind bygget om til lystbåt av en svensk apoteker og etterhvert solgt til en dansk arkitekt før hun ble hentet hjem igjen til Norge av nåværende eier i 1998. Mer detaljert om båten og historien på hjemmesidene og på Facebook.


Tekniske data

Design Colin Archer
Builder/place Colin Archer / Larvik
Year 1889
LOD (skrogl.) 12,60 m
Beam (bredde) 3,62 m
Draft (dypg.) 1,90 m
Displ. (vekt) 17 tons
Seilareal 125 sq. m
Engine (maskin) 60 hp Yanmar
Sail number F4
VHF calling 3YEC
Owner Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Website

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Båtens historie

Er kjent original Colin Archer-skøyte eiet av Norsk Sjøfartsmuseum. Hun ble bestilt av Wilhelm Frimann Meyer fra Bergen i 1889. Venus er tegnet som lystbåt, og er det best bevarte eksemplaret av Archers originale lystbåter. Det er nå familien Qvale som står ansvarlig for driften av Venus, som gjennomgikk en stor restaurering i 1998 med støtte fra Riksantikvaren.

Tekniske data

Design Bjarne Aas
Builder/place Haaberstad / Kjevik
Year 1914
LOD (skrogl.) 14,32 m
Beam (bredde) 3,85 m
Draft (dypg.) 2,3 m
Displ. (vekt) 20 tons
Seilareal
168 sq. m
Engine (maskin)  
Sail number  
VHF calling  
Owner Solveig & Kjell N. Andersen
Website  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Båtens historie

A true beauty, she is. Raak has had a long life through many hands,  starting in Bergen in 1914. The famous Norwegian designer Bjarne Aas from Fredrikstad put a lot of effort in to this 12 meter double ender. Lucky for Raak, she got new owners in 1995 who have rebuilt her back to a perfect condition.

Tekniske data

Design Thor Ula Andersen
Builder/place Thor Jensen, Porsgrunn
Year 1896
LOD (skrogl.) 12,75 m
Beam (bredde) 4,6 m
Draft (dypg.) 2,10 m
Displ. (vekt) 21,5 tons
Seilareal 129 sq. m
Engine (maskin) 80 h Perkins
Sail number 8
VHF calling
Owner
Website http://www.frithjof.no/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Båtens historie

First owner was Ula, the famous pilot, then taken over by his son. 1914 to '50, she continued to serve as a pilot cutter, untill Mr. Einar Salvesen bought her and sailed her as his ketch rigged yacht under the nameCara, taken over by his son Hans Borti Salvesen. From 1984, owned by The society for Frithjof II, fully restored in 1987.

Hva skjer?

Våre sponsorer

SSCA på Facebook

Innlogging

Innlogging er bare nødvendig for å skrive artikler.

Husk meg