Tips til deg som ser etter brukt skøyte

Har du liten eller ingen erfaring med seilskøyter og planlegger å kjøpe en, bør du søke bistand hos folk med erfaring. Send en epost til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. for å få tips om slike personer. Disse jobber på timebasis, men det kan være vel investerte penger. Se også navnene på våre folk på Noen å spørre.

Det er svært viktig å definere bruken av båten. Skal du seile jorda rundt eller kommer du til å holde deg i de nære områder med svaberg og idyll? Skal du vinne klassen i Færderseilasen eller ser du etter den brede og gode som gir trygghet for alle ombord? Hvor stor må båten være for å gi deg den ønskede glede? Innenfor det tekniske er det et hav av spørsmål som kan melde seg: Er det brukt riktige materialer i båten? Er skroget tilstrekkelig avstivet med skott, knær, ribber osv.? Er dekket tett? Er for eksempel rundholt, ror, rekke, løygang og pullere riktig utformet og dimensjonert? Er seilene modne for utskiftning? Er riggen for liten eller for stor? Generelt vedlikehold forteller mye om den forrige eiers omtanke for båten. Se på finish og lukt under dørken! Er det tatt tilstrekkelig hensyn til galvaniske strømninger? Alle slike spørsmål bør besvares før man kjøper.

Mange spør om alder betyr mye. Norsk Maritimt Museum har uttalt: "Byggeåret for en tradisjonelt bygget båt har liten betydning for den tekniske verdien i forhold til moderne båter. En 5 år gammel båt kan være svært dårlig, og en 100 år gammel båt god som aldri før. Dette handler mye om kvaliteten som er nedlagt i detaljer, at detaljene er riktig utført, om tegningene er fulgt, materialvalg, tekniske installasjoner og kunnskap hos den opprinnelige båtbygger. Alt dette bestemmer verdien av båten."
Men husk også at det er forskjell mellom teknisk verdi og markedsverdi. Slik markedet har utviklet seg, så øker stadig forskjellen mellom disse to. Teknisk verdi øker i takt med at alt som kjøpes inn til båten stadig koster mer og er ofte av bedre kvalitet enn før, mens markedsverdien synker i takt med at det stadig blir flere båter til salgs, generelt. 
Det er viktig å merke seg at selv om dette skjer, så er det slik at de beste båtene holder seg godt i verdi. Eksempelvis blir det stadig større prisforskjeller på tilsynelatende 2 like båter på 40 fot. Den ene kan ha markedsverdi som er 2-3 ganger høyere enn den andre.

Restaurering av gammel seilskøyte

Det er flere måter å gå frem på dersom du vil skaffe deg et tradisjonelt seilfartøy. Kommer du over en gammel seilskøyte, kan en restaurering være en vei å gå. Restaurering betyr å føre båten tilbake til sitt opprinnelige utseende på et eller annet stadium av dens tidligere liv. Har du en gammel båt av tradisjonell type, enten den er bygget som bruksbåt eller lystbåt, bør du satse på å føre den tilbake slik den var, eller så langt det er praktisk for din bruk av båten.
Det er flere grunner til at du bør satse på restaurering. Du forvalter en kulturarv som det er viktig å bevare deler av. Det er spennende og interessant å seile rundt med en gammel båt som mange mennesker kjenner igjen, kan fortelle historier om etc. (Derfor er det best å beholde båtens gamle navn.) Det er verdt å merke seg at noen bevaringsverdige fartøyer som restaureres kan få økonomisk støtte fra det offentlige. Den kanskje viktigste grunnen til at båten bør restaureres er at originale løsninger som regel er både billigere, penere og mer funksjonelle enn såkalte forbedringer. Det er med en gammel båt som det er med en spade, den har funnet sin endelige form, etter generasjoner med forbedringer. Dersom det ser tungvint ut, er det fordi du ikke har satt deg inn i bruken. En losskøyte var f.eks. rigget som den var med en mast og gaffelrigg fordi den skulle være lett å håndtere for en guttunge alene, fra havet og inn til havn.

Dersom du ønsker å skaffe deg et "prosjekt", bør du gjøre følgende:
- Skaffe deg oversikt over båtens tilstand.
- Søke faglig bistand dersom du ikke er ekspert selv.
- Finne ut hva som må repareres, og hva som må bygges om for å dekke ditt behov.
- Lage en økonomisk kalkyle over dette, og beregne arbeidstid.
- Vurdere kjøpesummen opp mot dette.
- Vurdere også nøkternt båtens potensielle seilegenskaper.

Bestemmer du deg for å gå i gang, så finn mest mulig ut om hvordan båten har sett ut før, slik at du kan føre den tilbake til et hensiktsmessig stadium av sitt liv. Det er viktig å være klar over at skroget kun representerer ca 1/3 av verdien i et ferdig utrustet, dekket fartøy. Derfor må du satse på et riktig skrog, enten det er en gammel båt eller et forholdsvis nytt. Spør først, da unngår du tabbene.

Ny seilskøyte

Dersom du vil satse på en ny båt av tradisjonell type, trenger du ikke å konstruere den først. Resultatet blir som regel best når man kopierer en velkonstruert båt av en av de gamle mestere uten å "modifisere". Dersom du likevel ikke finner den "riktige" tegningen, kan vi anbefale konstruktører som kan hjelpe. På Norsk Maritimt Museum kan du finne tegninger av de fleste båttyper. Her finnes også bøker om temaet. Bøkene er stort sett utsolgt fra forlagene, og vil heller ikke bli trykket opp.

Det finnes tegninger av båter for nesten ethvert formål, så det er ikke nødvendig å foreta vesentlige endringer. På en velkonstruert båt føyer detaljene seg sammen til en velformet helhet som gjør båten velseilende, lett å håndtere og ikke minst vakker. Det som er riktig på en 46 fots redningsskøyte er ikke automatisk riktig på en 38 fots losskøyte. Mange gjør feilen at de velger en tegning av en båt og skalerer den. Skaleringen kan gjøres med hell, men man må vite hva man gjør. Noen tegninger egner seg for nedskallering, andre for oppskallering. Kontakt SSCA og vi formilder kontakt til fagfolk! Velg helst en tegning av en båt i ønsket størrelse og type, og følg denne tegningen mest mulig.

Se også FAQ.

Mer kunnskap: Nyttige artikler

Hva skjer?

Ingen hendelser